وایرلس شارژینگ چکونه کار می کند ؟

مقدمه

اساسا Wireless Charging یا شارژ بی سیم یک تکنولوژی ای برای انتقال انرژی الکتریکی از طریق امواج الکترومغناطیس می باشد. هرچند این تکنولوژی طی سال های اخیر وارد عرصه موبایل شده است و یک تکنولوژی جدید بکار رفته در موبایل می باشد، اولین استفاده آن به سالها قبل بر می گردد . یادم هست حدود 14 سال پیش وقتی یک تلفن بیسیم شرکت سونی را برای تعمیر به مغازه من آوردند متوجه شدم که از تکنولوژی شارژ بی سیم بهره می گیرد . آن روز، آن تلفن بی سیم سونی به عنوان یک دستگاه از رده خارج و دست دوم به کشور وارد شده بود. (خودتان قدمت این تکنولوژی را حدس بزنید) جالب اینجاست که به محض اطلاع از قضیه شارژ بی سیم فورا حدس زدم که از تکنیکی شبیه به سیم پیچ اولیه و ثانویه ترانس یا همان ترانسفورماتور بهره گرفته است که بعد از باز کردن متوجه شدم که حدسم کاملا درست بوده است.

شرط انتقال انرژی از یک سیم پیچ به سیم پیج مجاور

در صورتی ولتاژ اعمال شده به یک سیم پیچ به سیم پیچ دیگر که در مجاورت آن قرار گرفته است، انتقال می یابد که آن ولتاژ متغیر و متناوب باشد .

برای درک بهتر این کلیپ را تماشا کنید :

ضمنا عنوان نوشته شده در ابتدای ویدیو دارای اشتباه تایپی است که بابت آن پوزش می طلبم و بنا به دلایلی نمی توانم ویدیو را ویرایش کنم .

استاندارد Qi

این استاندارد سال 2010 توسط ائتلاف تجاری برق که در آن بالغ بر 320 کمپانی (از قبیل نوکیا سونی اریکسون، سامسونگ،فلیپس، پاناسونیک، ال جی ، اچ تی سی، موتورلا و…) شرکت داشتند توسعه داده شده است. دستگاه های بسیاری از قبیل گوشی های هوشمند، دوربین ها و ساعت های هوشمند از این استاندارد استفاده می کنند .تمامی گیرنده های Qi با تمام فرستنده های Qi فارغ از اینکه مربوط به چه برندی باشند کار می کنند.

با آرزوی موفقیت برای شما

مهندس مجتبی بی اذیت

منابع و مراجع

تجربیات و مطالعات شخصی مهندس مجتبی بی اذیت

مهندس مجتبی بی اذیت

سلام مهندس مجتبی بی اذیت هستم رشته تحصیلی ام در مقطع کاردانی الکترونیک و در مقطع کارشناسی مخابرات سیار بوده است. همچنین در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مخابرات سیستم مشغول به کار بر روی موضوع پایان نامه ارشد می باشم.حدود 20 سال است که در زمینه تعمیر و آموزش تعمیر دستگاههای الکترونیکی و فناوری ارتباطات و اطلاعات مشغول بکار هستم

مطالب مرتبط

enemad-logo